De hoeveelheid ellende die je meemaakt in je leven is de graatmeter van je beoefening. Hoe verder hoe minder ellende en dus minder klesha’s. In dit artikel wordt uiteengezet wat een Klesha is en wat je er aan kunt doen. Nieuwsgierig? Laten we beginnen.
De vertaling van het Sanskriet woord Klesha is bezoeking. Hoe zit dat? We hebben met Karma te maken als oorzaak van de Klesha’s. Het is de totaliteit van indrukken die je opdoet in je leven wat je Karma vormt. Door ons functioneren kunnen de indrukken (Samskara’s in het Sanskriet) tot leven worden gebracht. Dit heet dan een Vritti, een energiewerveling. Dan vormen ze uiteindelijk patronen en die patronen trekken gelijkaardige energiepatronen van de omgeving aan, je kan dit als een bezoeking zien. En die bezoekingen komen keer op keer op keer op keer, omdat je Karma hebt. Het wordt één grote ellende.
Maar wat is de filosofie van de Klesha’s hier?
Het is proberen die ellende die op je afkomt, zo’n bezoeking en die pijn kan veroorzaken, op te heffen. Niet de symptomen, maar de oorzaak. Hoe komt het dat ik zo’n bezoeking op me krijg, waardoor ik pijn krijg? Het is een verschijnsel dat optreedt, dat aangetrokken wordt door mij, omdat ik dezelfde informatie in mijn wezen hebt! Dus ik krijg een ongeluk/blessure, omdat ik die disharmonie al latent in mijzelf heb leven. Dat kan komen omdat je een breuk hebt opgelopen. Een trauma. Het kan van alles zijn. Maar je trekt nu een gelijkaardige trilling aan. Dus, waar gaat het eigenlijk om? Het gaat om een indruk in jouw energiestroming die begint te werken en die een gelijkaardige energietrilling aantrekt. De oplossing hiervoor is eenvoudig: Je zorgt dat je die indruk die in jou zit wegbrandt.
En daarmee hef je de oorzaak van alle ellende op.
Dat is eigenlijk het resultaat van een complete Yogabeoefening. Opheffen van alle ellende in de wereld, of tenminste alle ellende voor jou, komt heel eenvoudig neer op de complete beoefening van Yoga. Daardoor zuiver je jezelf, verbrand je die indrukken die anders zorgen voor aantrekking.
Er zijn 5 soorten ellende.
Zijn er meer dan 5? Nee. Als je gaat zoeken dan zijn er niet meer dan deze 5: Onwetendheid; egoïsme; gehechtheid; haat; angst voor de dood. Dit zijn de 5 gebieden/omstandigheden waardoor ellende ontstaat.
Kun je me een voorbeeld noemen van ellende die niet door één van deze 5 ontstaat?
Als je lichaam pijn doet/fysieke pijn. Dus, je hebt bijvoorbeeld een breuk en je hebt daardoor pijn? Dus, je hebt ellende daardoor? En dat is niet van één van deze 5, denk je? Het is betrokken op je ego. Het is je ego die zorgt dat je pijn hebt. Of het is gehechtheid aan je lichaam die zorgt dat je pijn hebt. Toch? In elk geval speelt het ego hier een rol. Automatisch, als je lichaam aangetast wordt door een ziekte, wordt je aandacht getrokken. Dat is de bescherming van jou wezen. Dat is de functie van het ego/Ahamkara. Die moet dat doen. Het is heel moeilijk voor iemand die tandpijn/hoofdpijn/een blessure heeft om zijn aandacht te schenken aan het oplossen van een probleem buiten zijn lichaam. Heel moeilijk. Hij wordt automatisch teruggetrokken in zijn lichaam.
Maar bij sommige mensen werkt de Klesha sterker dan bij anderen?
Naarmate je verder gaat, werkt het sterker. In het begin zie je door de bomen het bos niet. Maar als je steeds gaat zuiveren, dan is het net een auto die niet gewassen is krassen erop, dat zie je niet zo goed en als je die een keer wast, dan zie je de krassen veel beter. Hier, als je oefent met Yoga, dan was je jezelf. Dus, de indrukken die je hebt op je wezen, die worden duidelijker, duidelijker, duidelijker. Maar daardoor worden ze ook veel meer werkzaam. Veel mensen zeggen in de opleiding: Goh, voordat ik aan Yoga deed had ik een vrij normaal leven, maar sinds ik aan Yoga doe!
De Klesha’s kunnen zich voordoen op verschillende manieren.
Het hoeft allemaal niet zo duidelijk te zijn. Het hoeft niet constant te zijn. Dikwijls incidenteel. En veelal merk ik dat het een soort onderhuidse stroming is. Je voelt een Klesha als het ware op zijn sokken aankomen.
Oplossing als de Klesha’s subtiel zijn (niet te zwaar)
Dan is dit de methode om ze op te heffen, ze terug naar hun oorsprong te brengen. Bijvoorbeeld je vriend zit in angst, maar hij kan nog redeneren/praten met jou: je helpt je vriend door hem boos te maken. Eventueel boos op jezelf. Maakt niet uit. Als ie maar boos is. Dan is hij uit zijn angst. En wat doe je dan met hem als ie boos is, en hij blijft hangen in zijn boosheid? Dan breng je hem naar gehechtheid! Zorg ervoor dat ie van zijn boosheid naar gehechtheid toe gaat. Hoe doe je dat? Je zegt dat je hem wel kwaad gemaakt hebt, maar dat je hem toch eigenlijk graag ziet. En dat je het gedaan hebt omdat je hem graag ziet. Tjak! Weg boosheid. Maar dan zit ie in gehechtheid. Wat doe je om hem uit zijn gehechtheid te halen? Dan moet je zijn ego aanspreken. Ja, je roept egoïsme in hem op. Jij bent toch een kerel hé. Tjak! Weg gehechtheid (naar jou toe), want dan zit ie in zijn ego. Laat je hem in zijn ego? Wat doe je dan met hem? Nou, je moet hem naar onwetendheid brengen, maar ik zou niet weten hoe Dan zeg je: Maar je weet toch niet alles hé. Je bent een hele toffe peer, de beste, maar eigenlijk weet je nog niet alles. Ego ook weg. Nou, je doet dat tactisch, vriendelijk en zacht. Ik geef je alleen maar de ingang. Maar je laat hem niet in een Klesha toestand zitten. Jezelf niet, als je voelt dat het gebeurt in jou, en kennissen, vrienden om je heen, ook niet. Leuke oefening voor je. En je zult zien, zoals ik het vertel, werkt het. Heel goed. En het is manipulatie, zeker, en de mensen begrijpen daar niks van, dat is ook zeker, maar het werkt. Het helpt de mensen.
De Klesha’s zijn niet altijd subtiel of zwak, ze kunnen fel zijn
Soms is het zo dat je je gezond verstand niet eens meer kunt gebruiken. Dat noemt Patanjali werkzame modificaties. Dus, als de Klesha’s werkzaam zijn en je helemaal ondersteboven halen, dan moeten ze door meditatie stilgelegd worden. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld je ontploft van kwaadheid. Je voelt: nu ga ik alles kapot slaan, wat ik maar ontmoet, snel, snel! de trap op, naar je kussentje, zitten en proberen in meditatie te komen. Dit is de oplossing. Heftige angst, paniek tot en met, haat tot en met kunnen tot rust worden gebracht.
Dit is de methode om heftige situaties op te lossen. Klesha’s zijn Vrrti’s, en meditatie is de harmonisering van Vrrti’s. Heel logisch. Je pakt het aan op het niveau waar het zich voordoet, zoals het zich voordoet. En je neemt toevlucht, zoals Buddha dat altijd zei tot meditatie. Het is jouw schuilplaats. Daar ben je veilig voor die dingen. En het is leuk, want jouw wezen zal dat op gegeven moment herkennen en zich herinneren, en zal spontaan wanneer je gepakt wordt door een Klesha vanzelf naar dat kussentje willen gaan. Dan ga je gewoon zitten, en kom je helemaal tot rust. Dit is toch beter dan verder te functioneren als een soort halve gare, en ik weet niet wat voor fouten te begaan? Dat is je training hé. Het is niet mogelijk voor een beginner om dit te doen.
En als je niet kunt mediteren?
Dan kun je totdat je het wel kan proberen met andere dingen: met Yama’s, Niyama’s, Asana’s, Pranayama (misschien). Maar zoek in elk geval afleiding. Is dit geen vlucht voor de werkelijkheid? Dat denken veel mensen, ja. OK, nou, dan leer je gewoon uit de praktijk of het echt zo is of niet. In een situatie van overmacht haal je alles uit de kast. Hoe sneller je eruit kunt komen, hoe beter het is. De beste oplossing is naar mijn ervaring zitten en mediteren.
Is er nog een andere oplossing?
Tot 10 tellen, een soort time-out? Dat is ook afleiding, of een soort Pranayama? In onze maatschappij zijn er geen oplossingen voor dit soort problemen. Men zegt gewoon: dit is het leven; leef je emoties uit; spring uit je vel dan gaat het beter nadien, en dan ben je ervan verlost. En de schade die alles en iedereen oploopt door dat soort uitbarstingen, dat rekenen we niet na wat het allemaal kost. Sommigen gaan sporten om dat kwijt te raken. Pas op! Deze mensen blijven de dingen opkroppen hé, pak liever de oorzaak aan.
De beste oplossing
Meditatie is een tijdelijke oplossing. De Klesha’s zullen toch terugkomen. Meditatie brengt je weer in rust. En die rust moet je gebruiken om je Karma aan te pakken met contemplatie. Karma is voor alle duidelijkheid alle indrukken (Samskara’s) in zijn totaliteit. En wanneer je ze verbrand zul je pas merken dat jouw leven rustiger wordt. Dat betekent dat we, zolang er een spoortje van een indruk achterblijft in ons, de Klesha die betrekking heeft op die Samskara toch op onze nek zullen krijgen. We moeten zo verschrikkelijk goed Samskara’s verbranden, dat houd je niet voor mogelijk.
Het gevaar ligt in de comfort zone?
Als je niets doet, ook goed hé. Meeste mensen horen dit aan en gaan dan op hun normale manier verder, maar je zult merken dat het leven in beperking zal leiden tot uitzichtloosheid. Je zult de zin van jouw leven niet meer snappen, nooit achter je roeping komen, je Dharma. En dan zul je je herinneren: oh, wacht even de filosofie van de Klesha’s, dat zat zo en zo. Als ik werkelijk zinvol bezig wil zijn, dan moet ik al die beperkingen opheffen. Ja. Uitdagende omschakeling
De essentie
We proberen door de filosofie van de Klesha’s te begrijpen de versmelting van de denker met het denken/het gekende niet te laten plaatsgrijpen. Begrijp je wat ik bedoel? Maar als we dat los kunnen laten vandaar dat we ook Pratyahara (onthechting) leren dan doet het ons niks en kunnen we verder. Maar de reden van onze belemmering/ellende in het leven is dat we opgaan in de dingen. Nou, Ok??, dat is de Ziener en het Geziene.
Hoe komt het dat wij mensen hiermee steeds zo de fout in gaan?
Omdat we niet snappen wie we werkelijk zijn. We gaan uit van: we denken te zijn. Ons denken heeft ons zo verschrikkelijk in de problemen gebracht. Er is toch niemand die het anders zegt. Dus we zijn ervan uitgegaan dat we gelijk hadden. Dus men blijft gewoon bezig. Maar aan de basis, zegt Patanjali, waarom we hier echt fout gaan, is omdat we onszelf niet kennen. Het is de onwetendheid die de grote boosdoener is. We lopen met oogkleppen op.
Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel. Bron: Yoga Sutra’s van Patanjali volgens Ajita. Heb je er iets aan gehad? Vind je het leuk om je ervaringen hierin te delen? Heb je een aanvulling of een vraag? Ik lees het graag. Onderaan de pagina kan je reactie geven.
Aan de slag!
Om praktisch te beginnen dan kun je jezelf inschrijven voor de drie gratis tips om je beter te focussen met Raja Yoga. Je krijgt hierin uitleg over de Asana ABC en je krijgt twee concentratieoefeningen. Alvast succes en veel plezier!
Kennismakingsgesprek!
Reserveer een vrijblijvend gesprek, hierin praten we over Yoga. Zijn we gelijkgestemd en heb je er zin in? Dan is inschrijving voor de training mogelijk.